lördag 29 juni 2013

Månadsbokslut juni, 2013.

Ja, då har halva 2013 passerat. Och det är nu sex månader sedan jag och min fru slutade slösade slösa bort våra pengar och istället började spara dom för att försöka bli fri från ekorrhjulet i framtiden. 

Det som kändes enormt jobbigt i början - saker som att avstå restaurangbesök och köpa massa saker - känns nu nästan befriande istället. Man kan lägga sin tankeverksamhet på andra saker istället, saker som betyder mer, saker som ger mig lycka på riktigt. Jag har aldrig förstått hur eremitmunkar uppe på berg kan välja de liv de lever men... jag börjar göra det nu. (Även om jag aldrig nog kommer bli så extrem, haha.)







Frugan fick inget CSN där här månaden så så därför såg det inte ut som att vi skulle kunna spara 12.000 den här månaden också. Dock har jag ju ett eget företag med lite kapital i så tog ut 6.000 kr i lön därifrån. 

Vidare så har vi inte fått någon aktieutdelning den här månaden och aktieportföljen sjönk i värde med ca 2.000 kr (dock sjönk vår portfölj betydligt mindre än OMXS30 procentuellt sett).







Om man tittar på diagrammet ovan blir eget kapital positivt i november om vi sparar i samma takt som vi gjort de senaste 6 månaderna. Dock kommer en utgift på ca 40.000 kr i augusti (ska skriva mer om den senare, den är lite personlig). Det gör att det antagligen kommer att dröja ytterligare något halvår innan eget kapital blir positivt. Inte mycket att göra åt det. Jag bryr mig inte så mycket, CSN-lånet är extremt förmånligt men min fru tycker inte om att ha negativt eget kapital. 






Sålde ju en klocka i maj, därav den höga stapeln. Varje månad borde se ut så... men det är bara att gilla läget och försöka göra det bästa med de slantar vi har. Det är alltid lätt att se sig omkring och börja bli avundsjuk på andra människors löner. Ska ta och gå igenom lite saker här hemma och se om jag kan sälja något mer jag inte behöver för att få in lite kapital. 

Återkommer med hur det går med våra budgetar i nästa inlägg. 



Sex månader avklarade... 188 månader kvar tills vi är 40 och ska ha fått ihop vår förmögenhet. Spännande!

18 kommentarer:

  1. "Frugan fick inget CSN där här månaden så så därför såg det inte ut som att vi skulle kunna spara 12.000 den här månaden också."

    Om jag förstår dig rätt så tar din fru CSN lån som du kallar för sparande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Vi får ju in pengar varje månad. Allting utav de pengarna vi inte använder utan sparar kallar vi jag för - just det - sparande. Men du tänker antagligen på att eget kapital inte förändras genom det? Ja, det stämmer. Nettosparandet så att säga blir plus minus noll kortsiktigt. Långsiktigt däremot så är avkastningen på aktiemarknaden mycket högre än räntekostnaden på CSN-lån så vi tjänar en hel del på att ta CSN-lån och investera pengarna.

      Radera
    2. Eller att expandera balansräkningen som de stora grabbarna kallar det. Och det är ju populärt lite varstans nuförtiden...

      Radera
    3. Hej. Du menar att man kan fuska sig till en snyggare balansräkning genom att låna pengar? Då förstår du inte hur en balansräkning fungerar. Om jag lånar 100.000 från banken så får jag tillgångar på 100.000 (kontanter) men samtidigt på låne-sidan av balansräkningen uppkommer en skuld på 100.000. Det blir alltså plus minus noll.

      Radera
    4. Anonym syftar nog på FED Stimulanser.

      Radera
  2. När du skriver 'Tillgångar Aktier & fonder', är dessa pengar inköpsvärdet eller marknadsvärdet?

    Anledningen till att jag själv valt inköpsvärdet är så jag kan jämföra direktavkastning och utdelning, se när inköpsvärdet ökar vid påfyllning av aktier. En annan orsak är att jag får ju inte pengarna förrän jag realiserar vinsten genom försäljning och det är först här (samman med utdelning) som jag ser om jag går i vinst.

    Peace
    Ps.jag ändrade min template så det är lättare att finna kommentarerna på min blogg ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. I en balansräkning värderar man vad något är värt exakt den dagen, så det är marknadsvärdet du ser. Har ett flertal andra diagram och Excel-blad med inköpsvärden, utdelning, etc för mina aktier. Ska lägga upp dom någon dag också när jag kommer på något intressant att skriva eller visa om dom.

      Och jag har lite annan syn på mina aktier än dig då planen är att aldrig sälja mina aktier. Så vad marknadsvärdet är på dom är egentligen inte så jätteviktigt för mig. Det viktiga är hur mycket de ger i utdelning varje år och med vilken takt utdelningsökningen sker. Därför har jag fler diagram om direktavkastning, yield on cost och liknande utdelnings-relaterade saker än inköpspriset på aktien.

      Snyggt! Mycket bättre!

      Radera
    2. Min plan är i huvudsak likadan att "aldrig sälja" mina utdelningsaktier med fåtal undantag då jag fortfarande gör misstag samt att företag kan ändra utdelningspolicy etc (se Nokia).

      Men eftersom jag inte har möjlighet att ha ISK förrän om först 3 år så tvingas jag ändå sälja och återköpa allting framöver.

      Okej, då har vi lite olika idéer om hur siffrorna bör presenteras. Keep up the good work!

      Radera
    3. Oj, varför kan du inte ha ISK förrän om tre år? Tack detsamma!

      Radera
    4. För att jag bor troligtvis temporärt i Danmark och är färdig med min utbildning här om först tre år. =) Avanza tillåter en inte att öppna ISK om man bor i utlandet, jag antar att det är likadant hos andra banker.

      Radera
    5. Hm. Okej. Låter väldigt hårt. Ett annat EU-land också. Du är väl fortfarande svensk medborgare och så? Det borde väl gå tycker jag. Men du vet säkert mer om det där än mig! Det måste vara lite jobbigt. Men det är väl bara att gilla läget antar jag. Det kunde varit värre :)

      Radera
  3. Du har en, snällt sagt, rätt ovanlig definition av sparande.

    Att använda billiga lån, utan margin call, till investering kan vara rätt lönsamt om allt går bra. Men det er inte sparande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm. Jag tror att du snöar in för mycket på definitionen av ett ord här. Det är vad det är helt enkelt; vi får en tillgång (kontanter) av det men samtidigt en skuld också. Dock med lägre räntekostnad än avkastning så det är fördelaktigt för oss.

      Radera
  4. Hur som helst är det förnuftigt att investera CSN-medlet då det inte är belagt med särskilt hög ränta jämfört med den potentiella avkastning aktier ger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Önskar bara att man kunde få låna mer till dessa fantastiska räntor :)

      Radera
  5. Hej!
    Finner den situation du och din fru befinner er i vad det gäller CSN-belåning mycket intressant. Jag kommer själv plugga två terminer i USA HT13/VT14 och har beviljats CSN-lån á 93 000:- per termin (varav 12 000:- per termin är bidrag).

    Jag är förvisso bara 18 år gammal, men har jobbat flitigt i en livsmedelsbutik under gymnasietiden och kan därför finansiera mina USA-studier på egen hand och planerar därför att investera mitt CSN-medel i aktier med samma målsättning som du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter enormt smart. Om du investerar dom och låter dom vara i tio år kommer de ha utvecklats till ca 500 tkr. Och om lånet kostar 2% per år och du vill betala tillbaka det om tio år kommer du då behöv betala tillbaka 227 tkr. En fin vinst på 274 tkr. Dock ska du försöka hålla det så länge som möjligt då avkastningen ökar varje år. (Behåller du det 25 år blir vinsten på detta förfarande 1,9 Mkr, ett väldigt förenklande här men du förstår principen). Tänk bara på att diversifiera dig ordentligt med många stora, säkra amerikanska bolag och kanske ett knippe svenska investmentbolag. Och sedan framförallt inte sälja när de går ner i värde i nästa nedgång. Det är lätt hänt, även för rutinerade investerare att man blir rädd och säljer och det är verkligen det värsta man kan göra som ny i investerarbranschen. (Du bad inte om råd men kunde inte låta bli. Med all välmening då jag själv var en väldigt dålig investerare när jag var 18.)

      Radera
    2. Och nu tog jag inte med i kostnadsberäkningen att 12.000 kr är bidrag som inte ränta beräknas på så vad du kommer att betala tillbaka kommer att vara ännu lägre än i mina beräkningar.

      Lycka till!

      Radera