torsdag 6 juni 2013

Börsen -4,8% och tankar om drömportföljen





Nu har börsen gått ner ca 4,8 % från toppen för ca två veckor sedan. Det gör ju helt klart att det kliar lite i inköpsfingrarna.

Bolag som t.ex Buffett-klassikerna McDonalds och Coca-Cola vore underbart att äga men dessa är alltid så högt värderade så det är helt klart svårköpta. Ska göra lite analyser på dessa nästa vecka och se om jag kan köpa något av dom med samvetet i behåll. 

Det är antagligen 6-12 månader kvar tills nästa botten. När exakt den är är omöjligt att veta men ska försöka följa min tidigare tanke att köpa in mig när börsen gått ner ca 20% från toppen och då bara köpa bolag som jag vill äga för alltid i princip. 

De som jag kan komma på på rakt arm såhär nu som skulle skapa min drömportfölj är följande. Ingen speciellt ordning.

  • McDonalds
  • Coca Cola Company
  • Axfood
  • Procter & Gamble
  • JP Morgan
  • Industrivärden C
  • Woolworths
  • Citigroup
  • Caterpillar  
  • Gjensidige Forsikring
  • Atlas Copco
  • Fortum
  • Lundbergföretagen
  • Wal-Mart Stores
  • General Electric Company 
  • H&M
  • Beijer Alma
  • Johnson & Johnson 
  • Vivendi
  • Kinnevik
  • Exxon
  • Alfa Laval
  • Handelsbanken 
  • Skanska 
  • Sampo
  • AP Möller Maersk A
  • Realty Income
  • Swedbank
  • Latour
  • Philip Morris International
  • Investor
  • Hakon


Ganska okej branschdiversifiering. Utdelningarna lär komma ut ganska spritt också. Men såklart med många svenska aktier blir det mycket på våren. En annan fotnot är ju att jag vill jag ha ganska olika mängd fördelat kapital i varje aktie. T.ex mycket i Coca-Cola och McDonalds men inte så mycket i Hakon, Latour eller Investor. Men tror att denna lista vore en bra start för mig. Mycket Sverige och USA så lite fler aktier från andra länder hade kanske inte skadat. Men det får bli ett senare projekt.

3 kommentarer:

  1. Berkshire delar inte ut så platsar inte riktigt på grund av det. Lite orolig för vad som händer när Buffett trillar av pinn också. Men visst, det hade inte känts helt fel att ha det i portföljen :)

    SvaraRadera
  2. Kul att hitta Woolworths på listan. Verkligen ett kvalitetsbolag!

    SvaraRadera