söndag 16 juni 2013

Varför investera i amerikanska blue chip-företag?





Fick många kommentarer på mitt inlägg om McDonalds vilket är roligt! Två av dom tyckte att blue chip-företag avkastar för dåligt och att man borde investera pengarna på andra platser. Och jag förstår deras tankesätt men jag köper ändå bolag som t.ex McDonalds på grund av vissa anledningar.
  • Planen är att bygga upp en stor aktieportfölj. Jag vill ha en bra grund (kanske runt 40% av mina innehav) med stabila bolag á la utdelningsaristokraterna.
  • När jag och min fru ska leva på utdelningarna kommer det att kännas tryggt att ha bolag som inte sänker sin utdelning så lätt. 
  • Faktum är att många av dessa har överpresterat jämfört med index historiskt sett.
  • Dessa företag är multinationella så man får en bra global diversifering. Detta sänker volatiliteten. 
  • Min fru är i grund och botten väldigt rädd för aktier. För att hon ska vilja investera sina slantar krävs det att det är stabila bolag.
  • Jag är också väldigt riskavert. Att äga bolag som McDonalds gör att jag kan sova lättare på nätterna (och bara det är ovärderligt i sig). 



Mitt sätt att investera är följande (och detta gäller då allt för min aktieportfölj):
  • 40% stabila bolag som t.ex. ovan nämnda utdelningsaristokrater. 
  • 45% "vanliga" bolag som kanske sänker sin utdelning men ändå avkastar mycket, kanske genom värdeökning. De flesta svenska aktierna jag investerar i faller under denna kategorin. 
  • 10% kortsiktiga investeringar. Turnaroundcases, bolag som knoppar av bolag eller är intressanta på kort sikt av andra anledningar  
  • Samt 5% kryddor, små bolag som verkar intressanta men kan stå eller falla på en dag.
Sen så till detta vill jag även köpa fastigheter och diversifiera mig på andra sätt i framtiden men det är inget som jag har kapital till i dagsläget.



Detta system ger mig högsta möjliga avkastning till minsta möjliga risk, för mig personligen.   Jag har köpt aktier nu i sju år och prövat en hel del olika sätt att investera på och till slut insett att detta är det som fungerar för mig. Du som läser detta har säkert ett annat sätt att investera på som fungerar för dig. De första åren försökte jag alltid slå index men har sedan dess insett att min avkastning brukar följa index ganska väl. Och detta är helt okej för mig. Speciellt med tanke på hur riskavert jag är. 


2 kommentarer:

  1. Tycker din blogg är kanonbra. Du är en av de bloggarna tillsammans med 40/20 som jag håller med mest. Väldigt bra aktieval i din drömportfölj. Tålamod säger jag bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tusen tack för de fina orden! Har totalt missat din blogg men gillar den. Väldigt välskriven. Hoppas du lyckas hålla motivationen uppe och fortsätta att skriva!

      Radera