onsdag 26 juni 2013

Kåserande om inköpspriset på en aktie




Hittade något väldigt roligt idag. Ett gammalt aktieanteckningsdokument från 2007 där jag funderade på vad som var rätt pris för en aktie. Den stod då i 45 då och jag argumenterade länge för och emot vad jag skulle kunna tänkas köpa den för men kom fram jag absolut tyckte att den var för dyr och att jag ville vänta tills den stod i högst 42 igen (som den stod i för några månader sedan vid den tidpunkten).

Nåväl. Jag köpte aldrig aktien. Hade jag köpt den vid det tillfället och behållit den hade jag nu tjänat +60% och sex års utdelningar. Och detta trots att vi genomlidit den värsta finanskrisen i mannaminne. 

Man ska alltid jaga procent då de kan ha stor inverkan på ens avkastning i slutändan. Men sådana här saker får mig ändå att tänka... Det är viktigt att ha blicket på målet och inte bara kortsiktigt. 

Vad kommer vi tycka om 10-20 år om dagens kurser? Kommer det viktiga vara om vi köpte aktie X till 78 kr eller till det "hemskt dyra" 82 kr? Eller kommer det viktiga kanske vara att vi helt enkelt köpte aktien?


6 kommentarer:

  1. Folk rekommenderar ju till höger och vänster att man ska sprida ut sina köp med tiden. Då köper man åtminstone inte allt på toppen, och upp går det ju alltid. Eller?

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt. Zoomar man ut lite och tittar på aktiemarknaden historiskt så går den alltid uppåt. Och välskötta bolag ännu mer. Det är tryggt iaf :)

      Radera
  2. Kul att hitta sådant. Du verkar ha varit klokare än mig i början. Mina första tre aktieköp var East Capital Explorer för 100 kr intro-kurs (år 2007), Lappland Goldminers för 15,40 (år 2007) och SSAB för 107,50 (2007). Sett till utveckling för dessa aktier är det ett under att jag fortfarande håller på :) Jag önskar jag visst vad jag vet idag, vid den tidpunkten. Då kunde jag t.ex. köpt HM eller Hufvudstaden och fått njuta av direktavkastningar åtminstone.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hah, gjorde mååånga dumma saker i början. De första åren faktiskt. Och håller med totalt, önskar jag att jag visste då vad jag visste nu. Men antar att alla behöver en läroperiod :)

      Radera
  3. Samtidigt finns det många aktier på large cap som är långt från sina toppar. Telia, Ericsson, Swedbank, SSAB, ABB mm. Det är alltid lätt att vara klok i efterhand. Är de köpta i fel läge (och behållda) är de inga vidare investeringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt om de svenska bolagen, de kan bli dåliga. Jag är mer för säkra och stabila amerikanska bolag á la McDonalds och Coca Cola.

      Radera