torsdag 13 juni 2013

Jämförelse mellan bloggarnas aktieinnehav

Tycker att det är väldigt kul att se hur mycket andra bloggare har i sina aktiedepåer och se vem som kommit närmast målet att bli ekonomisk oberoende. 

Har gjort ett litet diagram över de bloggare som jag följer. Eller iaf de som jag följer och redovisar sitt innehav då några intressanta bloggare tyvärr inte vågar visa dessa siffror. Detta är såklart väldigt tråkigt tycker jag (och kan inte riktigt förstå varför då de ändå är anonyma).

Egentligen ska man väl inte jämföra sig med andra men... kan inte låta bli :) Som ni ser så ligger jag en bit efter dock.... Men det är bara att glädjas åt de som kommit längre och fortsätta kämpa själv!

Sen så är detta alltså bara bloggarnas aktieinnehav jag tittar på här och tar inte hänsyn till totala tillgångar, eget kapital eller annat. Detta för att det blir enklast såhär och - trots allt - så är det ju aktierna som är vår väg till rikedom. 

(Slängde ihop detta på fem minuter så kanske har glömt någon eller några. Och diffar i staplarna finns säkert också men det är mest för nöjes skull.)


Klicka för att förstora.



25 kommentarer:

  1. Haha, nu blev jag ju lite taggad. Jag ligger ju sist! Men jag hoppas knappa in så småningom och växla över mer till aktier och bättre placeringar.

    Egentligen har jag LITE fler aktier än vad jag redovisat hittills i bloggen men de är utanför bloggekononomin än så länge.

    Kul inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hah, ursäkta att det blev så. Slängde ihop denna på några minuter så tog bara dom jag kom på på rak arm. Ska kanske göra den mer seriös nästa gång. Jasså? Då ligger jag ju sist igen, haha :P

      Radera
  2. Intressant. Publicerade precis mitt innehav på min blogg för första gången.

    SvaraRadera
  3. Jag är en av de där "tråkiga" som inte redovisar mitt aktiekapital i summor =)

    Jag personligen gör det inte eftersom det känns obehagligt att redovisa sitt kapital direkt på nätet för allmänheten.

    Jag väljer hellre att avstå från redovisning av mitt kapital på bloggen än att avstå från en god nattsömn helt enkelt...

    Dock respekterar jag Er som redovisar summorna, och hoppas även att folk förstår varför vissa bloggar avstår.

    Mvh
    Ekonomisk Trygghet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om människor vet att du skriver bloggen så förstår jag dig :) Det är dom som är anonyma som jag inte förstår.

      Radera
    2. Eller vid en närmare titt på din sida så är du kanske anonym? Varför kan du inte redovisa siffrorna då?

      Radera
    3. Jag är offentlig OCH redovisar :). Varför allt detta hemlighetsmakeri? Vem är det ni gömmer er för :)?

      Mvh,
      Snåljåpen

      Radera
  4. Roligt inlägg!
    Jag tror det kan vara pressande att redovisa siffrorna öppet. Som ekonomibloggare berättar man ju öppet om delar av sin ekonomi och har ju naturligt ekonomi som intresse - att då inte lyckas avkasta tillräckligt bra (sett i sina egna ögon) är kanske inte något man vill "skryta" med. Lite så tänker jag. Jag personligen tycker det är intressantare med bloggar som vågar redovisa riktigt siffror. Lättare för mig att kunna relatera till innehållet då.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker personligen att det är mer intressant när innehav, inköpskurser och statistik över utvecklingen redovisas öppet.

    För mig handlar det inte om att skryta och det är inte pinsamt att "ha fel", alla investerare tar felaktiga beslut (möjligen korrekta vid given tidpunkt och tillgänglig information) samt att avkastningen även styrs av hur börsen i sin helhet presterar något du som individ har svårt att styra över.

    För mig ger en öppen redovisning även hjälp att stå fast vid mina mål och regler, än om jag kan låta bli att redovisa sådant som går dåligt.

    Jag tror det är viktigt med öppenhet, både när det går bra och när det går dåligt, och att sedan kunna ha bloggen som en dagbok över sin egna handelshistorik är minst lika viktigt och lärorikt.

    Men självfallet är det upp till var och en huruvida man vill redovisa fullt ut eller inte.

    Min blogg (http://tradingtheomx.blogspot.se) redovisar min långsiktiga investeringsstrategi med fokus på värdeutveckling och utdelningar fullt ut.

    Strategin är inriktad helt på investering mot OMXS-index genom handel i Xact OMXSB Utd till skillnad mot många andra bloggar som investerar i utvalda aktier. Det långsiktiga målet är att nå en årlig passiv inkomst (utdelning) på 400 000 kr om året inom 20 år.

    Kanske får man vara med i din lista nästa år, om man nu platsar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Kloka ord. Har inte sett din blogg tidigare men ska kolla in den nu. Ser intressant ut! Det blogginlägget seglade upp som mitt mest lästa på bara 24 timmar så det kommer absolut en fortsättning. Med din blogg också inräknad :)

      Radera
  6. Det är ganska kaxigt att skriva att de som inte talar om hur mkt pengar de har inte vågar göra det. Själv vill jag bli bedömt för mina resultat inte utifrån hur mkt pengar jag har. Å andra sidan brukar du ju uttala dig ganska frispråkigt om andra bloggare så jag är inte förvånad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att 99% av de som inte skriver det gör det pga. de inte vågar. Och om man inte skriver hur mycket man har i aktierna så blir resultatet lite verkningslöst. Jag menar, lyckas du få 20% avkastning på 100 kr så är det bara ynka 20kr. Och om du bara investerar 100 kr så kan du ta hur mycket risker som helst. Om du har 10 Mkr så ser ditt riskläge helt annorlunda ut. Och sist men inte minst, om man inte skriver sina innehavssiffror är det mycket enklare att ljuga ihop en siffra som resultat. "Frispråkig om andra bloggare"? Haha, du syftar på den gången när jag skrev till dig att det var svårt att tro på dig när du haussar Apple-aktien eftersom du själv är en total Apple-fanatiker? Japp. Jag kan vara frispråkig av mig ;)

      Radera
  7. Haha, riktigt kul inlägg. Men man får ju lite prestationsångest när man inser var i den tabellen man skulle hamnat... :)

    http://finafinanser.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våra resor är bara påbörjare! Vi får komma tillbaka om några år ;) Hur mycket har du nu?

      Radera
    2. Kör en "bloggportfölj" på 100 000 kronor.

      Radera
  8. Kan bara säga att jag ligger strax under mitten på skalan :). Jag outar ogärna hela min privatekonomi då jag inte bloggar anonymt, men lite siffror måste man ändå bjuda på :).

    /Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Ja, om man inte är anonym så förstår jag helt att det känns olustigt. Särskilt när man börjar komma upp i högre summor. Finns en hel del sjukt folk där ute som kanske försöker stjäla det på något sätt. Men det är kul att du inte är anonym. Såg t.ex att vi har gemensamma bekanta på Facebook, small world ;)

      Radera
    2. Har ändrat inställning om det här och börjat outta mer och mer. Det är egentligen pga. min familj som jag inte berättat tidigare, men släpper det och börjar bli publik. Säg till nästa gång du uppdaterar så ska du få en uppdaterad siffra :).

      Mvh,
      Snåljåpen

      Radera
  9. Jag redovisar mina innehav öppet då det ger mig en extra push att nå mina mål då jag vet att folk foljer hur det går. Jag förstår dock fullt ut dom som inte vill redovisa, även de som är annonyma. Man vet aldrig vad storebror eller andra med mindre gott för sig hittar på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Håller med, det är det för mig också. Och hur menar du då? De som är anonyma har ju inget att frukta då ingen vet vilka de är? Så de borde ju skriva sina siffror tycker jag.

      Radera
    2. Du är aldrig anonym på internet.

      Radera
    3. Man kanske inte är tillräckligt anonym för att begå brott online men man är tillräckligt anonym för att kunna skapa en anonym blogg iaf ;)

      Radera