fredag 14 juni 2013

Inköp: McDonald's



Vill gärna ha en bra grund i min portfölj med stora, säkra, utdelande bolag. Planen är därför att köpa McDonalds, Kinder Morgan, Wal-Mart, Procter & Gamble, Coca-Cola, General Mills, General Electric och Johnson & Johnson. Dessa kommer jag att placera i min frus Avanza-konto då hon tycker att aktiers volalitet är jobbigt. Det är mycket troligt att jag aldrig kommer att sälja dessa bolag. När jag ska leva på utdelningarna så kommer det kännas tryggt att ha bolag som inte sänker sin utdelning så enkelt.

Som ett första steg att införskaffa alla dessa så köpte jag idag McDonalds. De senaste sju åren har de ökat försäljningen med 4,4% årligen, ökat EPS med 14,8% samt ökat utdelningen med 23%. Till detta ska sägas att de även köper tillbaka sina aktier ofta. De har en väldigt stark balansräkning och även i tuffa tider som krisen 2008 sjunker deras omsättning väldigt lite. 


De delar ut fyra gånger per år och har just nu en direktavkastning på 3,15%. Inte jättebra men 3,15% är McDonalds genomsnittliga direktavkastning de senaste fem åren så känns inte som att jag har tid att vänta på att den ska bli högre riktigt. Förhoppningsvis kommer min yield on cost se mycket bättre ut om några år då de ofta höjer utdelningen. McDonalds har trots allt höjt sin utdelning varje år sedan 1976.


Köpte 23 stycken till ett pris av 98,9 (640 SEK). 

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=4375


https://www.google.com/finance?cid=22568



15 kommentarer:

  1. McDonalds är också en aktie jag vill ha, men svårt att veta när den är köpvärd. Har du någon bra amerikansk sida som du kollar på? Vill gärna kunna äta med gott samvete på McDonalds snart jag med ;)

    //Daniel

    SvaraRadera
  2. Hej. Oj, det finns egentligen inget kort, enkelt svar på detta. Jag gör olika Excel-blad där jag tittar på alla siffror jag kan hitta om företaget för att se om något är köpvärt. Sedan jämför jag det med andra analyser jag gör av andra bolag. Och något som jag tycker är köpvärt kanske inte någon annan tycker. Men vill du börja någonstans så... Hm. En ganska enkel analysmodell kan ju vara dividend discount model. Finns en bra wikipedia-sida om det. I den ekvationen kan du stoppa in siffrorna du hittar och se vad en köpvärd nivå kan tänkas vara. Det är en hel vetenskap detta med aktieanalys så det är bara att läsa och räkna :)

    SvaraRadera
  3. Jo jag vet att det är avancerat. Tack för tipset om räknemodellen, men jag menar mer en sida som rekar lite köp. Typ som en amerikansk privataaffarer.se eller något :)

    //Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker inte jättemycket om att lyssna till andra analytiker så är lite dålig på just sådana sidor som rekar. Men titta på Marketwatch, Yahoo Finance, Forbes, 4-traders, Insider Monkey, The Motley Fool, Daily Finance, Seeking Alpha, Bloomberg och många, många mer.

      Radera
  4. Grattis till köpet! Jag har McDonalds på radarn. Håller tummarna för att kursen närmar sig 90 USD inom ett halvår. Då trycker jag på köpknappen!
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack. Jo, MCD till ett bättre pris hade såklart varit fint. Men så tänker man ofta och väntar men... ofta sjunker den aldrig till de områden man vill köpa den på och man missar chansen. Ibland kan man gå i flera år och vänta på ett bra läge att komma in men som aldrig kommer. Då har man missat flera års kursuppgång och utdelningar. Och om MCD går ner till 90 får den en direktavkastning på nästan 3,5%. Det har den inte haft sedan mitten på 2009, alltså fyra år sedan. Så känns inte som att världens investerare kommer låta en så populär aktie gå så långt i första taget. Skulle gissa på att den sjunker till runt 95 som max. Men det är bara min personliga gissning :)

      Radera
    2. Vill bara tacka för en bra blogg. Du får ursäkta men där har du faktiskt fel. Det gick att få MCD under Okt-Nov 2012 för en direktavkastning på drygt 3.6 %, då kursen var nere på ca 84 USD. Själv skulle jag gärna återköpa aktien under 90 USD, då jag önskar en viss säkerhetsmarginal. Anser aktien relativt rättvist värderad i nuläget.

      Lycka till med investeringen av ett fantastiskt bolag.

      Radera
    3. Hej och tack detsamma! Hur fick du ut dina siffror? Den sista oktober stod MCD i 86,8 och hade 2,8 i årsutdelning motsvarande en direktavkastningn på 3,2%. Även om man räknar om det till SEK blir det 3,2%. Ja, tror också att McDonalds är rätt normalvärderat nu. Använder man dividend discount model med 10% diskonteringsränta och 7% årlig utdelningsökning så blir aktien köpvärd under 103 dollar. Då jag köpte den vid 98 så fick jag iaf 5% säkerhetsmarginal.

      Radera
    4. Hej. 0.77 USD per kvartal ger 3.08/år genom 84 ger 3.66 %. Kursen var nere i 84 USD i början av November, vilket resulterade i en utd på 0.77 under December månad 2012.

      Radera
    5. Hej. Du har rätt. Fönstret när man kunde komma åt den till den direktavkastningen var så kort så det syntes inte i mina excel-räkningar. Det hade varit skönt att lyckas komma in precis då :)

      Radera
  5. Hej!
    Dessa bolag är som vi vet stabila etc. och attraktiva för oss värdeinvesterare. Dock skulle jag rekommendera dig att läsa dig in på USA's ekonomi och hur det kommer påverka dollarvärdet inom (vad jag tror) snar framtid, vilket (vad jag tror) kommer leda till att amerikanska aktier kommer bli ganska värdelösa. Comments?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Det korta svaret är; nej, jag är inte rädd för att amerikanska aktier kommer att bli värdelösa. Vad är det du syftar på som du tror kommer göra dom det?

      Radera
  6. Angående det här med priset. Det enda vi med säkerhet vet är att det är upp- och nedgångar på aktiemarknaderna och att dessa kommer.
    Om du vill köpa till riktigt bra priser väntar du till dess att vi fått en nergång. Att det då inte skulle komma ett tillfälle då någon eller några av de aktier du är intresserade av 'McDonalds, Kinder Morgan, Wal-Mart, Procter & Gamble, Coca-Cola, General Mills, General Electric och Johnson & Johnson' minskat kraftigt i pris är inte sannolikt utan det är då du kommer att göra riktigt, riktigt bra affärer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns två problem med det bara. 1. Ingen vet exakt när nedgången kommer. Eller uppgången heller för den delen. Denna uppgång kanske håller på i flera år, investerar du inget då missar du flera års avkastning. 2. Du glömmer att jag är en utdelningsinvesterare. För oss är utdelningen och utdelningstillväxten det viktiga, inte ett eventuellt framtida säljpris. Om du tittar på historisk direktavkastning för sådana här blue-chipsföretag så blir den aldrig särskilt hög så jag tjänar inte så mycket på att vänta in ett lägre pris i en eventuell nedgång. Jag har räknat på olika scenarion och det är i väldigt få som jag faktiskt tjänar på att vänta in en nedgång. Jag är inte ute efter att göra snabba aktieklipp. Jag tror att en ytterst liten del av de som försöker med det lyckas prestera bättre än en utdelningsinvesterare.

      Radera