söndag 11 augusti 2013

Guld är värdelöst


James Bond upptäcker att skurken Goldfinger har dödat hans älskarinna Jill 
Masterson genom att täcka hennes hud med guld. Från "Goldfinger" från 1964.


Jag förstår inte varför vissa människor investerar i guld. Det har inget kassaflöde, det går inte att analysera. Ditt starkaste sätt att "analysera" det är genom att gissa vad folk tycker att det är värt. 

Goldbugs - personer som tycker extremt mycket om guld - tror att när världen går under, dvs. efter tredje världskrigets atombomber, zombie-apokalypsen eller bara en total krasch av hela vår civilisation så kommer vanliga pengar bli värdelösa och bara de som har guld kommer att kunna köpa saker. Detta är dock väldigt konstigt tänkt och bara en ren förhoppning ifrån deras sida. Om vanliga pengar blir värdelösa pga. att de inte har något värde så är det stor risk att samma saker kommer att hända med guld för att.... *drumroll* guld har inget verkligt värde

Om världen går under så kommer du behöva mat, du kanske behöver patroner till ditt gevär eller ett stormkök. Vad kan du göra med en guldklimp? Jo, exakt lika mycket som du kan göra med en vanligt hederlig svensk enkrona, dvs. titta på den.  (Okej, man kan använda guld i begränsad mån i vissa kretskort och liknande men jag tvivlar på att ens Gevalia skulle kunna rädda den marknaden om apokalypsens fyra ryttare bestämmer sig för att komma på oväntat besök.) 

Så, du är hungrig, fryser och har knappt några ägodelar. Du möter en annan människa som lyckligtvis visar sig vara vänligt inställd. Ni vill byta med varandra. Du kan välja mellan att få en jacka - bra då du fryser. Några burkar med mat - bra då du är hungrig. En pilbåge - bra då du kan jaga med den. Eller en liten liten gul stenbit - bra för att... ja, den glittrar fint iaf. Vad tror du att du skulle välja? 

Historien har till och med visat att i extrema situationer som t.ex krig blir saker som guld snabbt värdelöst. Om alla börjar få dåligt med mat försöker alla köpa sig mer. Första veckan kanske en brödbit kostar 100 kr. Nästa vecka 300 kr. Sedan 1000 kr då färre och färre brödbitar finns och alla vill köpa dom så folk trissar upp priserna. Oundvikligt kommer folk att börja försöka sälja sina fina "värdefulla" saker (som egentligen är värdelösa) som t.ex ljusstakar  guldarmband, ringar, etc. Men när alla gör det, då kommer även de sakerna inte räcka till som betalningsmedel. Detta hände t.ex judarna i andra världskrigets ghetton. Även om de hade guldringar kunde de knappt köpa mat för dom. Alla smycken i ens hus kunde gå åt för att köpa en enda frukost till sin familj.

Varför blir det såhär då? Jo, goldbugs klagar på att världens valutor idag är fiat-valutor och att det är hemskt. En fiat-valuta är inte backad av något och blir värdefull bara för att staten säger att den har ett värde, dvs. det är inte baserat på något "konkret" som guld är enligt dom. Men faktum är värdet på guld inte alls är något "konkret" och på sätt och vis är guld också en fiat-valuta då människor har satt ett godtyckligt värde även på det. Och om det är stor risk för att våra fiatpengar kommer att förlora värdet så ligger även guldet pyrt till. 




"Guld grävs upp ur marken. Sedan transporteras det någon annanstans och smälts ner. Sedan grävs det ner i marken igen med vaktande människor framför. Det har ingen annan användning. Om en utomjording såg detta upptåg från Mars skulle han bli väldigt fundersam över vad vi egentligen håller på med." 
- Warren Buffett



Nu när jag skriver sådana här saker om guld så kommer säkert någon komma och skriva i kommentarerna att "Men men men! Köpte man guld mellan år X och Y så tjänade man Z% och det var mycket bättre än aktiernas avkastning!". Ja, om du väljer dina datum så kan du plocka ut tidsperioder där guld har överavkastat aktier. Kanske främst för att guld har varit extremt volatilt vissa perioder. Det blir så med saker som människor sätter ett godtyckligt värde på. Ena dagen är det fint, andra dagen är något annat finare. Och när människor blir rädda så går guld upp i pris. Att köpa guld är att spekulera i människors rädsla. "Är han räddare idag än imorgon? Hur rädd kommer han att vara om en månad?" Etcetera. Vet du detta? Vad är toppen på "rädslan"? När börjar folk bli modigare? Hur analyserer du detta på ett rationellt sätt? Det går inte eftersom rädsla oftast inte är rationell. Efter alla ramskri det blev från guldinvesterare när guldet föll för några månader sedan så kan vi tolka det som att allt detta är svårt att veta. 

"Men guld finns bara i en begränsad mängd av. Det gör att det kommer att att bli valutan som alla använder." Kapsyler kommer också finnas i en begränsad mängd efter katastrofen. Vad är det som säger att inte de kommer att börja användas som betalningsmedel? Det vore ju till och med mycket smidigare då de väger mindre, är lättare att mäta och det finns fler av dom. 



Ett smidigt betalmedel år 2087?



Det kanske det mest intressanta för läsare av denna bloggen är att om man tittar på en längre tidsperiod så avkastar guld helt värdelöst  Tittar man på inflationsjusterade siffror från 1926 tills idag har amerikanska aktiemarknaden avkastat 6,8% per år, obligationer 2,4%.... och guld knappt 1%. Är detta något som du vill ha i din portfölj?

En annan sak som är intressant med goldbugs är att om de verkligen trodde på vad de själva säger så skulle de direkt börja köpa hem stora mängder av guldtackor så att de klarar sig när den eventuella krisen kommer. En liten mängd skulle ju inte hjälpa dom nämnvärt. Gör dom det då? Nej, ingen jag har pratat med än gör detta. Istället sitter de på olika guldkontrakt på börserna och vissa har en liten guldtacka hemma. Varken något av detta skulle hjälpa dom. Dubbelmoral eller bara dumhet? Eller kanske är det ett sätt att försöka göra lite revolt mot vårt ekonomiska system. Litet och meningslöst - men fortfarande ett uppror i deras huvuden. Något som de kan berätta för sina vänner över ett glas rött och bli klappad på ryggen för. En ytterligare teori är att börsen är så läskig med sina volatilitet att det känns bra att ha lite guld i portföljen som trygghet då guld känns enklare att förstå för dom. Men för att det verkligen ska vara en trygghet måste ägaren stenhårt tro på att guld kommer att rädda honom vid en eventuell framtida katastrof, annars blir ju guldet meningslöst  Det är kanske därför de försvarar sitt guld med näbbar och klor? För sin egen trygghets skull?

Jag investerar inte i guld och kommer nog aldrig att göra detta. Betyder detta att du inte heller ska göra det? Det är upp till dig. Jag tror starkt på att alla ska göra, och ha rätt att göra, vad de själva vill göra (så länge de inte skadar någon annan). Så tror du t.ex. på guld så ska du investera i det. Tror du att det kommer att rädda dig när zombierna kommer ska du göra det. Allt jag ber dig om är att tänka till både och två gånger innan du gör det. Fundera på vilka orsaker du har för att investera i det och om de orsakerna är välgrundade. Och fundera på om det är värt att ha en undermålig avkastning på x% av din portfölj i hela ditt liv i förberedelse för något som antagligen inte ens kommer att hända. Och även OM det händer så kanske ditt innehav inte kan rädda dig i alla fall. Dessa är frågor bara du själv kan svara på.




Hur gick det förresten för James Bond och skurken Goldfinger då? Jo, Goldfinger var besatt av guld och hans plan var att spränga en radioaktiv bomb inuti Fort Knox så att det allt guld blir oanvändbart och hans eget guld går upp i pris. Detta gillar inte Bond så först tar han hand om Goldfingers hantlangare - den hattkastande Oddjobb och vackra Pussy Galore - innan han ser till att Goldfinger faller ut ifrån ett plan under deras sista kamp. Allting slutar lyckligt då guldet finns kvar i Fort Knox och priserna kan vara fortsatt låga för mänsklighetens bästa.

...eller?

33 kommentarer:

  1. Bra skrivet inlägg! Jag själv äger 2 gram guld men har inga planer i dagsläget på att köpa mer....

    Största nackdelen med guld är som du säger, det ger inget kassaflöde (såvida man inte köper/säljer kontinuerligt)

    Fördelen med guld/ädelmetaller är väl att det är en fysisk investering och inte siffror på en datorskärm. Kommer det t ex en extrem solstorm/elektriska magnetfält som förstör Anvanzas eller Nordnets servrar totalt kan det bli svårt för dessa nätmäklare att veta hur pass mycket pengar varje enskild sparare hade innan haveriet.

    Å andra sidan kanske dom har dessa uppgifter nedprintade på hederligt papper?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant poäng! Jag är inte superteknisk så vet inte exakt hur sådant där fungerar men det tåls att tänka på! Jag hoppas att det finns något slags skydd mot det, typ avmagnetiserade väggar hos Värdepapperscentralen men det kanske är att vara för hoppfull?

      Radera
    2. Menade Euroclear Sweden. Värdepapperscentralien har ju bytt namn.

      Radera
    3. Om en störning är så allvarlig att den slår ut värdepappersregister kommer det vara vårt minsta problem. Det enda meningsfulla sätt att säkra sig mot den sortens extrema risker är att vara flexibel/ung/stark/smart eller självständig.

      Vid en allvarlig samhällsstörning (typ de cornucopia älskar att dagdrömma om) kommer det bästa betalningsmedlet knappast att vara guld - det kommer att vara kunskap och en stark rygg.

      Radera
  2. Helt rätt. Försökte övertyga Cornucopia om detta när han var som mest haussad på guld (ungefär samtidigt som guldpriset peakade). Då hade ju förstås inte fattat nåt. Sen föll guldpriset kraftigt, som väntat. Sen slutade Cornucopia skriva om guld. Haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cornucopia är ett skämt. Han har fel om så otroligt många saker att jag inte vet vad jag ska ta mig till när jag läser hans blogg, haha. Kan inte förstå att han har så många läsare. Men jag antar att han låter smart när han skriver och det lurar många människor?

      Radera
  3. Tänkvärt inlägg. Snygga kapsyler. En av mina söner samlar på kapsyler. 2087 kanske han kan leva som en rik pensionär... =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nu när du säger det så samlade jag också på kapsyler när jag var liten. Slutade när jag hade fyra svarta sopsäckar fulla med dom och inte visste vad jag skulle göra med dom. Om jag lever vid 2087 kommer jag nog ångra mig bittert...

      Radera
    2. 4 sopsäckar!?!? Och jag som tycker sonen har lite mani med sin knappt halva... ;)

      Du hade varit hans stora förebild. =)

      Radera
  4. "..kommer vanliga pengar bli värdelösa och bara de som har guld kommer att kunna köpa saker. Detta är dock väldigt konstigt tänkt och bara en ren förhoppning ifrån deras sida. Om vanliga pengar blir värdelösa pga. att de inte har något värde så är det stor risk att samma saker kommer att hända med guld för att.... *drumroll* guld har inget verkligt värde!"

    Nu är jag ingen guldinvesterare men jag tycker din slutsats är lite väl snäv. Guld finns i en konstant mängd i naturen och den är oföränderlig, pengar kan istället tryckas nya och bidra till en ökad inflation.

    Sedan det där med att köpa massa guldtackor. En guldtacka på 100 gram kostar ca 27 000 kronor sist jag kollade så det är ingenting man bara hamstrar.

    Själv skulle jag inte investera i guld, då behöver jag en större portion pengar för jag hade nog inte låtit guldet stå för mer än 5-10% av portföljen. Dessutom genererar ju guld inte konstanta inkomster som utdelningsaktier gör samt att det nog hade varit spekulativt från min sida.

    Personligen så tror jag att guldpriserna kommer stiga de närmaste åren och att USAs ekonomi kommer gå i grunden om inget görs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Nu är jag ingen guldinvesterare men jag tycker din slutsats är lite väl snäv. Guld finns i en konstant mängd i naturen och den är oföränderlig, pengar kan istället tryckas nya och bidra till en ökad inflation."

      Så vad menar du? Menar du att bara för att något finns i en begränsad mängd så betyder det att det till 100% säkerhet alltid kommer vara värt mycket pengar? Det finns miljoner saker i världen som finns i en begränsad mängd.

      "Sedan det där med att köpa massa guldtackor. En guldtacka på 100 gram kostar ca 27 000 kronor sist jag kollade så det är ingenting man bara hamstrar."

      Detta resonemang förstår jag inte heller. 27.000 är ingen astronomisk summa. De flesta investerare har bra mycket mer än 27.000 kr så det är irrelevant. Om de själva trodde på vad de sa så borde de börja hamstra dom likväl. (Det enda som det höga priser påverkar är att det dröjer lite längre mellan köpen än om man kunde köpa dom varje månad till t.ex 5.000 kr.)

      Om guldpriser stiger eller faller kortsiktigt vet jag inte. Vad jag däremot tror är att det på lång sikt kommer att avkasta i princip nästan ingenting, som det gjort historiskt. Hur USAs ekonomi går på kort sikt vet jag inte, men på lång sikt är jag inte orolig. De senaste hundra åren har hundratusentals tidningsartiklar skrivits vid varje krasch om att "nu är slutet nära" och dylika rubriker. Även så nu. Men historiskt har det alltid gått bra och det tror jag att det kommer att fortsätta att göra.

      Jag håller inte på med gissningslekar när jag ska investera mina surt förvärvade slantar, därför köper jag inte saker som t.ex guld. På längre sikt är jag säker på att de som inte rör guld kommer att få högre avkastning än de som lägger en del av sina pengar i det. Oavsett om det är 5, 10, 50 eller 100%.

      Radera
    2. "Så vad menar du? Menar du att bara för att något finns i en begränsad mängd så betyder det att det till 100% säkerhet alltid kommer vara värt mycket pengar? Det finns miljoner saker i världen som finns i en begränsad mängd."

      Jag menar att guldet är utsatt för andra faktorer som driver kursen än vad sedlar är. Detta kan exempelvis betyda att under en kraftig inflation drar sig fler investerare mot fysiskt guld och guldpriset stiger samtidigt som aktiebörsen faller.

      100% att det alltid skulle vara värt mycket pengar? Absolut inte, guldets värde fluktuerar kraftigt. Jag kan inte komma på någon investering där det finns 100% garanti att det alltid kommer vara värt mycket pengar, inte ens konst. Jag ser guld som en kortsiktig investering, dvs man säljer när läget är rätt beroende på hur man tror marknaden kommer fortgå.

      Priset är ju alltid relativt till vad man har. För mig är 27kkr för en 100 grammare stora summor men jag skrev ju innan att skulle jag investera i guld skulle det kanske vara 5-10% av mina investeringar och då genast blir 27 papp en stor summa för mig, men inte för Warren Buffett.

      Jag känner dock ingen som investerat 100% i guld och jag tror det är en riskabel investering.

      På tal om USA är deras statsskuld 17 tusen miljarder dollar och ökar konstant, och som det är just nu så krävs det kraftiga sparreformer för att genomföra förändringar och här är politikerna kluvna. Därför ser jag exempelvis att när dessa reformer väl genomförs kommer USA och stora delar av världens ekonomi drabbas. Självklart kommer landets ekonomi kunna komma tillbaka på lång sikt, det gör dem alltid och jag tror samtidigt man har chansen att finna reapriser på kvalitetsbolag men som det är just nu så får jag uppfattningen att USAs börs lever i en bubbla.

      Radera
  5. Hej! Tack för ett fantastiskt inlägg! Håller med om det mesta och håller mig själv borta från guld ur investeringssynpunkt.

    Dock är det inte att förakta att guld alltid symboliserat ett legalt betalningsmedel(eller varit ett). Därför ska man inte glömma att om man nu tror på någon form av katastrof eller liknande så kommer förmodligen guld att fortsätta vara ett legalt betalningsmedel. Dock menar jag inte att du kan gå och köpa saker(ex. mat) för ditt guld om folk inte får sina grundläggande behov tillfredställda. Därmed är guld meningslöst om alla springer och jagar mat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jo, det är absolut _möjligt_ att vid en eventuell gigantisk katastrof att guld kommer att kunna användas som betalmedel. Jag tvivlar bara starkt på att det faktiskt kan användas som betalmedel, att det kommer att användas och framförallt på att en katastrof kommer. Det är väldigt många OM och KANSKE:n. För många för mig för att jag ska vilja göra en vild chansning på att investera i denna ädelmetall och förstöra min avkastning hela mitt liv. Om jag verkligen trodde att någon sådan katastrof skulle hända skulle jag hellre bygga ett skyddsrum med mat, vapen och annat "bra att ha".

      Sen så får man inte glömma att alla de mäktigaste människorna i världen alla har väldigt mycket aktier/pengar och väldigt lite guld. De kommer ha ENORMA incitament för att göra allt för att aktier/pengar ska fortsätta ha kvar sitt värde. Och då dessa människor sitter med all makt i världen känns det bra.

      Radera
  6. Intressant att du ser guld som en investering. Har du investerat alla dina likvida medel i svenska kronor just nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte riktigt vad du menar?

      Radera
    2. Jag tror han menar att guld är en valuta och inte en investering. Eller hur menar du anonym?

      Radera
    3. Aha, semantik.

      http://sv.wikipedia.org/wiki/Investeringsguld

      Radera
  7. Löjligt skrivet, vid "efter tredje världskrigets atombomber, zombie-apokalypsen eller bara en total krasch av hela vår civilisation" så blir ju även värdepapper värdlösa. Istället för att köpa guld och värdpapper antar jag att du köper konserver och andra "survival kits" och hoppas på jordens undergång?

    En person som investerar i guld gör det naturligtvis för att han hoppas tjäna pengar på denna investering.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs ordentligt så ser ser du att jag behandlat dina två frågor.

      Radera
  8. Haller med dig i stort, tycker dock du missar en poang som ytterligare styrker det du sager. Pengar har inte ett specifikt varde for att staten sager att de har ett varde, de har ett varde for att du kan kopa dig en tjanst eller produkt for dem och den saljande parten sager att dina pengar har ett varde.

    Saledes kommer det alltid finnas ett betalningsmedel, om de sa ar direkt byteshandel dar jag klipper din grasmatta mot att du lagar middag at mig. Det ar ocksa denna byteshandel som skapar varde, genom att gora det battre an din konkurrent kan du tjana pengar.

    Guld har saledes ett varde idag da folk godtar det som en valuta, jag skulle dock hellre ta en ung och stark kropp tillsammans med en avsagad hagelbossa nar zombie apocalypsen kommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, bra poäng!

      Haha. Precis.

      Fan, det är nästan jag blir lite sugen på en riktig katastrof nu. Vore spännande att leva lite i en Walking Dead-värld några dagar, fast bara sådär på låtsas.

      Radera
    2. http://www.youtube.com/watch?v=AijnU2-4p-w Då kommer du gilla det här =).

      Radera
  9. Fick mig osökt att tänka på Metro 2033 där betalningsmedlet som gäller är patroner :D. DET är nåt som definitivt har ett värde när civilisationen har kollapsat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just ja! Underskattat spel för övrigt.

      Radera
    2. Tänkte precis på samma! Chris; läs boken 2033 (av Gluchovskij) som spelet är inspirerat av. Bra apokalypsbok som dessutom ger insyn i idiotin bland många religioner och ismer!

      Gällande guld har jag i princip samma åsikt som dig. Vad man faktiskt måste ha i åtanke är att guld har ett användningsområde och är en mycket användbar komponent inom viss elektronik och att guld saknar till viss del likvärdiga konkurrenter när det gäller vissa användningsområden (såvitt jag vet) I.o.m att elektroniken ökar i samhället, guld fortfarande anses som bästa komponent plus att det finns en begränsad mängd guld borde på sikt ge ett ökat värde givet att inte allt går åt fanders eller att ett bättre alternativ dyker upp.

      Radera
  10. Instämmer. Det finns bara en begränsad mängd av allting på den här jorden men inte ska man bunkra på alla möjliga saker för det.

    Jag har själv vid några svaga tillfällen för några år sedan, inspirerad av en nämnd domedagsbloggare, köpt lite guld och silver och sett det som "diversifiering" eller något i den stilen till andra investeringar. I alla fall som något som behåller sitt värde över tid och som inte rör sig i takt med börsen.

    Ju längre tiden har gått desto mer har jag funderat på vafan jag höll på med, men inte orkat göra mig av med skräpet eftersom det är rätt krångligt att göra sig av med! Nu fick jag tummen ur häromveckan och skickade iväg skrotet med posten till en guldköparfirma. Jag ska stoppa in pengarna, som jag förhoppningsvis får, i lite fräscha aktier som ger mig skön avkastning istället för att kosta pengar i ett bankfack.

    Avslutningsvis säger väl för övrigt modern portfolio theory (MPT) att man ska diversifiera sig mot olika tillgångar och göra omviktningar då och då för att optimera en långsiktig avkastning till lagom risk. Jag är inte superinsatt i detta, men det är något som det väl sysslas med i vissa akademiska kretsar. Med andra ord finns det säkert belägg bakom även om det också finns kritiker. Fast då är det pappersguld som gäller antar jag.

    SvaraRadera
  11. Kenny, du gjorde verkligen en exceptionellt dålig affär! Du prickade botten!

    SvaraRadera
  12. Jasså guld är värdelöst säger du? Konstigt. Det har varit betalningsmedel i tusentals år och centralbankerna köper guld av hjärtans lust. Ditt uttalande och dina naiva haranger säger allt vi behöver veta om din brist på kunskaper i ämnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahh, Mr Goldbug I presume?

      Ja, folk har betalat mycket med guld i olika länder historiskt sett.
      Ja, centralbanker köper guld.

      Och? Du kommer inte med några argument för att du eller jag ska köpa guld med de uttalandena.

      Radera
    2. Nej, precis. Du kan inte komma på några argument. Som väntat.

      Radera
  13. Att vara värd sin vikt i guld kommer att fram till vår civilasitions undergång vara ett begrepp.
    Beroende av värdsläget fram till den av vår skapare givna punkten kommer finansiella rädslor som orsakas finansiellt eller militärt att påverka prisnivån för guld med stigande värde var så säkra.
    Men då den stund kommer som finns nedtecknat i bibelboken Hesekiel 7:19 då det endast är vår relation till vår skapare som kommer att ha något bestående värde.Även gigantiska matförråd hus och hem blir totalt värdelösa om inte den relationen som nämdes här ovan finns med.
    Vill ni samla rikedomar så läs Guds ord bibeln och kom allt närmre vår skapare genom bön och uppskattning av skaparverket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta måste vara den roligaste kommentaren jag fått på bloggen hittills.

      Jag kan respektera många saker hos andra människor. En sak jag dock aldrig kommer att kunna respektera är religösa människor. Ni tror alltså på att det finns osynliga varelser som kontrollerar allt på jorden bara för att... ja, varför? Jo, för att någon har sagt till er att det är så. Och nu väljer att ni att helhjärtat tro på det utan någon sorts form av bevis. Det är humor.

      Radera