tisdag 18 juni 2013

Svensk media försöker lura dig







Jag avskyr verkligen politik. 

Jag avskyr Centerpartiet, Folkpartiet, Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet.

Det är smuts, ljug, maktbegär och brutna löften vart man än vänder sig. Och i dagens Sverige har detta påverkat media. Att varje stor nyhetstidning i Sverige försöker vinkla information så grovt från senaste OECD-rapporten så att det ska låta mer politiskt korrekt är... ja, jag vet inte vad jag ska säga. Det är så att man blir mörkrädd.  Det är ju sånt här man inte tror händer i Sverige år 2013.




Är det för mycket att be om att få ett enda riktig, ärligt svenskt medium? Och om de inte är för vänstervridna så är de för högervridna istället. Kan vi inte få ett medium som rapporterar vad som händer på riktigt, utan att lägga sina egna åsikter i det? Jag har slutat läsa de stora tidningarna och titta på nyheterna på TV nu. Tidningen Dagens Industri är den enda som jag orkar med längre. (Tidningen, inte hemsidan). De rapporterar i alla fall någorlunda klartänkt fortfarande. 

Nej, jag har verkligen älskat Sverige tidigare. Vi har varit - och är fortfarande på många sätt - ett av världens bästa länder.  Men de senaste tio åren känner jag att jag ogillar förändringen som sker mer och mer. Politikerna förstör det. Man borde ge en nationalekonom till varje politiker som kan förklara exakt vad varje sak gör med landet. Eller ännu bättre, låt landet styras av ett gäng nationalekonomer, människor som verkligen förstår orsak och verkan och hur riktig rättvisa fungerar genom att t.ex skatta externality costs direkt och inte alla i landet, ta bort värdelösa skatter och avdrag (som de meningslösa ränteavdragen) och göra liknande reformer.

Jag tror inte att jag kommer att uppskatta hur Sverige ser ut år 2029. Skönt att man kommer ha möjligheten att flytta härifrån då.

15 kommentarer:

  1. 50% av alla på SVT röstade på MP. Inte direkt oberoende tv här inte.

    Jag tänker som du. Det blir antagligen att flytta härifrån om en 20 år eller nått. Låt det hända och se till att du inte behöver bli kvar här när allt brakar samman =P

    SvaraRadera
  2. Hej! Hittade precis din blogg. Och gillar den! Hoppas ni lyckas med ert mål och det ska bli spännande att följa er resa. Keep it up!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack! Ja, ska bli mycket spännande. Det är ett högt satt mål helt klart men "si nihil temptes raro cades".

      Radera
  3. Kan knappt tänka mig något värre än ett land styrt av ekonomer. /ingenjör

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingenjörer är också bra på matte, dvs rättvisa, så du borde vara på samma sida som mig ;)

      Radera
  4. Hej! Till vilket land tänker du flytta?

    Jag har bott i Italien, Frankrike, Luxembourg och reser mycket inom Europa. Enligt mig är Sverige nr 1! Jag kom till Sverige för 7 år sedan och har hittat ett fantastikt land där jag trivs jättebra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker inte så mycket om Italien och Frankrike personligen. Men en drömplan vore väl... USA/Europa på sommaren. Japan på våren och hösten. Thailand på vintern. Det låter fint :) Kul att höra att du trivs iaf! Det är ju det viktigaste.

      Radera
  5. Oj visste inte att du var främlingsfientlig, trots detta vill du flytta till ett annat land. Där sjönk du rejält i mina ögon och din blogg är nollvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är EXAKT detta som jag menar i mitt blogginlägg. Säger man något negativt om invandringen, vad det än är, så får man svaret: "VADÅRÅ! ÄR DU RASIST ELLER?!!". Det är verkligen helt sjukt. Du gör exakt samma sak här.

      Radera
    2. Det där är ett riktigt "SD-svar". Ingen har sagt att en invandring som dränerar samhället och välfärden är väl inte det bästa men det är inte huvudproblemet i Sverige och bör inte belysas heller. Sverige är oerhört beroende utav invandring och då ser jag inget problem att det skapar problem men att behöva framhäva sådan statistik för att bevisa motsatsen vad media säger känns som sagt väldigt konstigt så länge man inte är främlingsfientlig och vill måla upp invandring som ett jättestort problem.

      Radera
    3. Att du kallar det för ett "SD-svar" betyder ingenting. Framförallt gör det inte mindre sant. Bra invandring ÄR absolut bra för ett land. Det behöver Sverige också. Men vi tar in folk som inte kan skriva och läsa, fortfarande tror på att gudar existerar (och gör allt för dom), har en kultur där man slåss för att få sin poäng igenom, våldtar, etc. DET är bara läskigt och inte bra för Sverige. Den extrema invandringen Sverige har från u-länder med kultur som jag skrev om nyss är Sveriges absolut största problem imo.

      Radera
  6. Var nöjd med att du bor i Sverige . DU(ni)har då möjlighet att få existensminimum att leva på då dina mål har spruckit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Varför skulle jag leva på existensminimum bara för att våra mål spruckit? Även om vi inte når upp till vårt exakta mål så kommer vi fortfarande ha väldigt mycket pengar i slutet. Win-win. Följ gärna bloggen. Eller titta iaf in någon gång om året och se hur det går oss. Tack!

      Radera
  7. Jag lägger exakt noll kronor på köp av svenska medieprodukter, betalar inte tv-licens och undviker så långt det är möjligt att besöka svenska tidningars hemsidor. Det gläder mig mycket att du redan vid 25 års ålder insett mediernas roll i det svenska förfallet. Däremot anser jag att du har fel som jämställer Sverigedemokraterna med övriga partier (om jag tolkar dig rätt). Skall Sverige vändas rätt krävs det även politiska beslut och här är Sverigedemokraterna det minst dåliga alternativet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. SD innehåller ett gäng klåpare och konstiga tankar, precis som alla andra partier. Jag kan se något bra i alla partier och väldigt många dåliga saker i dom också (okej, bara dåliga saker med vänsterpartiet kanske). Men du har nog rätt i att det är det minst dåliga alternativet för Sverige just nu. Önskar bara att det kunde finnas ett _bra_ alternativ.

      Radera