lördag 1 juni 2013

Månadsbokslut maj, 2013.

Då var det dags för mig att presentera vårt första månadsbokslut! (Infoga fanfar här.)

Först och främst så måste jag förklara varför vi är över budget redan. Jag och min fru började faktiskt spara efter jul som en del i vårt nya liv och jag tänkte inte på det när jag gjorde vår 15-årsbudget för två månader sedan (budgeten i första inlägget). Som ni ser så ligger vi på grund av det redan 71.000 kr över budget. Dock så kommer det komma en oundviklig privat utgift för ca 40.000 kr snart som sänker det. Ska skriva mer om den utgiften i ett framtida inlägg. Aja, inte mycket att göra åt den tabben nu. Hur som helst så kommer jag säkert att behöva de där 31.000 kr som vi redan ligger över budget med (71 tkr-40 tkr =31 tkr) som säkerhetsmarginal.

Och som jag skrev häromdagen så sålde jag min Panerai Luminor häromdagen för 25.000 kr. Därför kunde vi lägga undan så mycket i maj jämfört med tidigare månader. I vanliga fall sparar vi bara 12.000 kr i månaden. 







Det här diagrammet visar våra tillgångar (aktier, Trustbuddy och kontanter), skulder (CSN) och eget kapital (tillgångar minus skulder). Om vi fortsätter i samma takt som vi gjort nu så kommer vårt egna kapital att bli positivt i november. Detta tycker min fru är väldigt skönt då hon inte tycker om att ha negativt eget kapital och det är därför den linjära trenden på eget kapital är med. 



Den viktiga balansräkningen. Tillgångsökningen månadsvis i procent blir väldigt stor såhär i början av sparperioden :)





Och sista diagrammet visar tillgångsökningen månadsvis. 




Annars så känns det bra. Fantastiskt bra faktiskt. Man känner att man tar kontrollen över sin ekonomi och särskilt när man för upp det i diagram såhär så ser man att det faktiskt går framåt! Men detta är bara början. Vi har en lång resa framför oss.

2 kommentarer:

  1. CSN-lån har nog de flesta. Inget konstigt med det. Men har ni någon gång funderat på att inte ta något lån och istället spara endast 6.000 kr/månad?

    Du tjänar bra och ni är gifta förstår jag det som? Att låna 6.000 kr och samtidigt spara 12.000 varje månad kan du fundera på.

    Det får du gärna skriva ett blogginlägg om. Det blir såklart skillnad för ett par som inte är gifta då man kanske har egen ekonomi etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fredrik. Ja, precis. Vi är gifta och har delat ekonomi. CSN-lånets ränta är sjukt låg. Ofta under inflationen så det är i princip gratis. Även om man räknar utan inflation så är det bara win med att ta lånet. Tar man det till 2%s ränta så kostar det 2%/år. Men köper man aktier för dom får man 10% avkastning varje år. Alltså får man 8% avkastning varje år helt gratis. Jag älskar CSN-lånet. Önskar bara att man kunde låna mer.

      Radera