söndag 5 maj 2013

Google Glass

Google Glass är snart klart att släppas för verkligheten. Utvecklarprototyperna har skickats ut till de som vann i Googles lotteri OCH var villiga att betala 10.000 kr för dom. Detta gör att det  finns många videos som visar dom online nu. Detta är verkligen fascinerande teknologi. Men det måste tagit så många år och kostat så mycket för Google att utveckla detta. Förstår inte hur Google kan få ett bra internal rate of return på detta projekt som det ser ut i dagsläget. Hade varit enormt intressant att se deras prognoser och budget för detta. Om jag ska gissa så tror jag att de räknar med att gå back på första prototypen men att sedan göra stora vinster på Glass 2 och Glass 3 vilket jag verkligen tror att de kommer att göra. Head mounted displays är framtiden vare sig man gillar det eller inte. 








Glasögon som dessa är steg ett. Sedan kommer kontaktlinser med skärmar på. Det har dom redan lyckats skapa men dröjer nog många år innan de är bra nog för vardaglig användning. (Bara ett sådant problem som batteritid och hur strömmen ska förses...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Bionic_contact_lens

http://www.businessinsider.com/this-screen-that-fits-on-your-eye-foretells-the-end-of-the-smartphone-era-2012-12

http://spectrum.ieee.org/biomedical/bionics/augmented-reality-in-a-contact-lens

Personligen tycker jag att ny teknik och saker som dessa är enormt spännande. Jag äger dock inga teknologibolag då siffrorna för dessa bolag inte är lika entusiastiska som jag är. Dock på lägre nivåer hade jag inte varit främmande för ett litet innehav i Google och kanske Microsoft. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar