torsdag 2 maj 2013

Aktieutveckling 2013 hittils


Hittills i år har min portfölj gått +12%. Dock har jag bara ca 70 tkr i min aktiedepå så det har bara blivit 8.400 kr. Men det är en början iaf. Och nu med månatliga insättningar kommer det bara öka mer och mer för varje månad. 

Jag kan inte låta bli att tänka att om jag hade haft en miljon på kontot så hade den här värdestegringen varit värd ca 120.000 kr. Lite skillnad. Undrar hur det känns när man äger aktier för tio miljoner och de kan gå upp och ner flera hundratusen kronor varje dag. Jag vill gärna tro att jag kan se på det lika kallt som jag gör nu men vi får se. 


Portföljutveckling 130101-130502. Gul linje är OMXS30.

Ligger lite över OMXS30 nu men har legat under största delen av året. Tidigare år så brukar min avkastning bli ganska lik genomsnittet och det är jag fullt nöjd med. Speciellt med tanke på hur riskavert jag är i mina investeringar. 

Har öppnat ett Avanza-konto till min fru också. Tänkte lägga lite säkrare utdelningsaktier i hennes och mer osäkra, utländska och dylika aktier i min depå i fortsättningen. Sedan när man fått lite historik så ska det bli intressant att jämföra dom. 

5 kommentarer:

  1. Hej,

    Har ca 5 miljoner , och då kan det ibland lätt svänga 50 000 på en dag och ett par hundra tusen på ett par dagar. På något sätt vänjer man sig, speciellt om man har perspektivet att man är en INVESTERARE i ett bolag, och bolagets utsikter är fortsatt i linje som tidigare ( och enl. Min erfarenhet är det väldigt få saker som motiverar de snabba kast som aktiekurserna visar ).

    Lycka till
    AAA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! Det måste ju kännas helt fantastiskt att ha 5 Mkr i aktier. Och det du säger är nog sant och klingar väl med mina egna investeringsplaner. Tack för att du tittade in!

      Radera
  2. Tja! Väldigt intressant liten blogg du har. Den ska jag börja följa. Keep up the good work!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Har en portfölj värd 4,5 milj,i huvudsak med aktier med hög direktavkastning.Det känns inte så bra när portfölen ligger en milj "back".Men eftersom man lärt sig att aktiemarknaden går upp och ner,får man försöka övertyga sig själv att det kommer att vända.Under tiden får man trösta sig med att man får köpa billiga aktier med utdelningspengarna.
    Lycka till.
    NISSE

    SvaraRadera