lördag 11 maj 2013

Chili con carne




Köpte idag hem ingredienser för ca 125 kr och gjorde en riktigt mustig chili con carne. Perfekt för matlåda. Och många matlådor blev det, hela 16 stycken! Dvs. ca 8 kr per låda. 

Förr så åt jag ute varje dag i veckan för ca 90 kr per gång. Det blir ungefär 1.800 kr på en månad. Nu när jag gör matlådor blir min lunchmånadskostnad istället 160 kr. -91% billigare! Och det bästa är att jag inte lider ett dugg av det. Visst, det är trevligt att gå ut på lunchen men det är verkligen inte så trevligt att det är värt 1025%(!) högre lunchkostnad. 


Innan man köper något borde alla tänka över hur mycket lycka den varan egentligen ger en. Bara för att något är billigt betyder det inte att man "bör" köpa det om det inte heller ger en så mycket lycka. 



Rent matematiskt blir det:


      Lycka       
Varans pris

Siffran man får ut blir lycka per krona och med den kan man jämföra olika köp för att se hur mycket något egentligen är värt personligen för en oavsett vad priset på varorna är. Det svåra är ju dock att konkretisera "lycka" till en siffra... Aja, jag tror att min tanke är god iaf och att detta är något man bör tänka på innan varje nytt köp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar