onsdag 24 april 2013

Podcasts om ekonomi


Jag tycker att det mesta som har med ekonomi att göra är intressant. När jag är ute och går så lyssnar jag en hel del på podcasts om just detta ämne. Det har gått så långt att jag knappt kan lyssna på musik eller annat längre för att jag känner mig så understimulerad av det. 

NPR Planet Money.
NPR är ett public-service-företag i USA som har en excellent podcasts. Ofast korta, ganska lättsmälta avsnitt men ändå tillräckligt djupa för att man ska få mersmak. Jag brukar ofta forska mer i ämnena de pratar om efter att jag lyssnat klart på podcasten.

Freakonomics Radio.
Gjord av männnen som skrev boken med samma namn. Dock främst gjord av Stephen J. Dubner. Ekonomen Levitt tittar in då och då. Med hjälp av statistik och nationalekonomisk teori förklarar författarna olika fenomen i samhället. Väldigt varierande kvalité på denna. Från helt fantastiskt till enormt tråkig. 

Ekonomiekot Lördag.
Gjord av Sveriges Radio och innehåller aktuella ämnen och interjuver med folk angående dessa. Håller en jämn bra kvalité. Ibland verkar de dock få lite nyhetstorka och tar lite desperata ämnen vars diskussion inte ger något. 

Ett omnämnande förtjänar också Ekots Lördagsintervju, P3 Dokumentär, ThisAmericanLife och EpicBattleCry.

Tar gärna emot tips om fler liknande podcasts. Ska pröva CNBCs Fast Money och Mad Money härnäst. De är dock i videoformat så inte lika smidiga. 

2 kommentarer:

  1. Jag lyssnar också på mycket podcast och har gjort i många år. Många ekonomipodcasts har åkt in och ut ifrån min lista, just nu ser den ut såhär:

    NPR Planet Money
    Freakonomics
    The disciplined investor
    The economist
    Motley fool
    Wake up to money

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för tipsen! Ska genast kolla upp.

    SvaraRadera