onsdag 17 april 2013

Kostym

Många i min närhet undrar om det inte är jobbigt att behöva ha kostym på sig till jobbet varje dag. Svaret är att inget kunde vara längre ifrån sanningen. Det ska väl erkännas att det är inte världens mest bekväma plagg (speciellt inte slipsen) men fördelarna uppväger nackdelarna med råge i mitt tycke. Jag är fruktansvärt morgontrött och avskyr att behöva ta några som helst beslut de första 30 minuterna av varje dag. Då är det fantastiskt skönt att bara gå in i garderoben, rycka åt sig första bästa skjorta, slips och kostym. Man får väl titta en extra gång så att färgen på skjortan och slipsen inte skär sig allt för mycket men sen är du ju färdig i princip. Och du är inte bara färdig, du är färdig med råge då den absolut största fördelen med att alltid ha kostym på sig är att bemötandet man får i samhället skiljer sig markant från när man inte har kostym på sig. Jag märker att jag får fördelar i samhället när jag har kostym på mig. Det är kanske hemskt att säga men vi lever i en ytlig värld. Detta gäller allt ifrån arbetskamrater, kunder till gemene man som man träffar på stan. Nästan lite fusk kan jag tänka ibland. 

Så nej, jag är inte bitter för att jag måste ha kostym på mig varje dag. Tvärtom, jag är väldigt tacksam för att jag har ett sådant jobb där jag både kan och måste ha det. Många har nog tyvärr jobb där de inte kan ha kostym utan att det skulle se... väldigt konstigt ut.



Välklädda herrar från TV-serien Suits.


Det enda dåliga som jag kan komma på är att det är väldigt jobbigt att behöva lägga 30 minuter varje söndag på att stryka skjortorna... Men gör man det ofta så blir man bättre på det också. Och med en whisky i handen och en intressant podcast i öronen går det rätt fort ändå. 

“Dont dress for the job you have, dress for the job you want to have.”

2 kommentarer:

  1. Eller så köper man Etonskortor och slipper hela strykningen, alternativt lättstyker på 5minuter. Grymma skjortor!

    SvaraRadera
  2. Mina favoritserier är Suits och Profit.

    SvaraRadera