måndag 8 april 2013

Okej. Nu börjar det.





För att kunna klara av att köpa tillräckligt med aktier så att man har 10 mkr om 15 år så måste vi börja bli mycket mer försiktiga med pengarna. Doch helst utan att tumma på livskvalitén. 

- Ett första steg i detta är att inte köpa bil som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Det blir för dyrt. I alla fall just nu.

- Jag ska även sluta köpa micromat och äta ute på lunchen utan istället göra billiga matlådor. Med lite trixande så kan man få dom väldigt goda så att man ser fram emot lunchen iaf.


- Storhandla. Gör storkok varje söndag och gör lunchlådor av.

- Ska gå igenom alla våra försäkringar och avtal för att se om man kan hitta billigare. Onödigt att betala för mycket för sådana här saker som man inte ens märker om man betalar för mycket på.

- Om jag går ut så försöka undvika de dyraste rätterna och de många drinkarna. 

- Jag slänger mycket överbliven och utgången mat. Onödig utgift som jag ska försöka sluta med. 

- Inte köpa den senaste Samsung-mobilen utan nöja med mig den jag har ett tag till.

- Undvika de många små utgifterna som t.ex en snickers på stan, en tidning när man ska åka tåg etc.

- Föra in alla utgifter i ett Excel-ark och se exakt var pengarna tar vägen. 

- Köp saker kontakt, aldrig på avbetalning då man får betala extra för t.ex räntan. 

Det finns många saker man kan göra för att spara mycket pengar utan att ens livskvalitée sänks nämnvärt.

Detta är dom sakerna som jag känner att JAG kan göra just nu. Dock så lägger jag fortfarande för mycket pengar på t.ex att ha en bra dator, fina armbandsur och restauranger men dom sakerna tycker jag är värda för mig. För att jag ska ha min livskvalitée så att säga. Om man njuter väldigt mycket av att gå och köpa en snickers medan man väntar på bussen så tycker jag att man ska det. Det är helhetsgreppet som är det viktiga. Detta är steg 1.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar