torsdag 18 april 2013

Kostym, fortsättning

Fortsätter att skriva på gårdagens tema, kostymer. 


Det behöver inte kosta jättemycket pengar att gå till jobbet i kostym.Tvärtom. Det kanske låter lite konstigt men jag tror många nästan skulle kunna spara pengar på att gå i kostym till jobbet. Många köper mycket nya kläder, ofta varje månad för att visa att man inte bara har snygga kläder utan också mycket kläder. För att inte nämna att folk alltid vill visa att de hänger med modet. 
Med en klassisk kostym undviker du detta problemet då du dels alltid är modern och du med ett relativt litet antal skjortor och slipsar kan variera din klädsel en hel del. 

Så jag tycker att alla borde ta ett steg mot kostymen. Vem vet vad du missade för chanser i ditt liv igår bara för att du inte hade kostym på dig?

Så, hur börjar man enklast? Detta är den absoluta grunden. Om du börjar här kan du alltid arbeta dig uppåt sedan.


  • Köp en kostym. T.ex från Suitopia* för ca 2000 kr. 
  • Några skjortor från Tailorstore*. 4-5 st för ca 800 kr styck. Köp gärna några distinkt olika för att kunna visa på variation bättre.
  • Några slipsar. Kappahl har billiga och snygga för 149kr. Undvik Dressmans.
  • Ett par snygga svarta skor med bra kvalité. T.ex Loakes 1880-serie eller dylikt. Behöver inte kosta mer än 2000 kr men håller i många år med rätt vård.

Tillsammans blir detta ca 8 300 kr MEN du kan också använda sakerna väldigt länge utan att de blir omoderna eller går sönder och du kommer alltid se klassisk och stilig ut. Redo att möta världen!



*Anledningen till att jag köper från Tailorstore och Suitopia är på grund av passformen. Båda de sidorna syr kläder efter dina kroppsmått. Trots att kvalitén på tyget är sämre än vad du skulle fått för samma pris i en vanlig butik så kommer din kostym/skjortor ändå se bättre/dyrare ut än om du köpte dom från butikerna då bra passform är viktigare än att ha det absolut finaste tyget. Det syns helt enkelt mer för gemene man. Och så länge man inte väljer de billigaste tygerna på de sidorna är kvalitén ändå helt okej för din första kostym/skjortor. 

7 kommentarer:

  1. Roligt att du blandar med lite diskussioner om kläder!

    Vill även tipsa om http://herringshoes.co.uk/ för bra skor för ett bra pris. Herrings egna tillverkas av Loake och ser egentligen identiska ut samtidigt som kvalitén är bra. Även http://www.ctshirts.co.uk har bra skor från Charles Tyrwhitt, men även prisvärda skjortor med bra kvalité.

    Båda är engelska sidor men har personligen bra erfarenhet från båda sidorna och det är aldrig fel att köpa från dessa när pundet är så billigt ;-)

    SvaraRadera
  2. Herrings är jättebra. Köpt därifrån flera gånger utan problem. Ska kolla upp den andra sidan, tack för tipset!

    (Eller egentligen så borde jag inte nu när jag ska börja mitt nya sparsamma liv... Skjortor kan man ju aldrig få för många av på något konstigt sätt.)

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant blogg, sitter själv i samma sits och försöker nå miljonerna!
    Hur är storlekerna på respektive site, mycket som skiljer vid måttbeställningarna? dvs har du blivit missnöjd eller fått fel mått?
    Har själv en hyfsat garderob vad gäller kostymer, dessvärre så har man ett jobb där man inte kan bära dom.
    Fortsätt med dina inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de vänliga orden! Om sanningen ska fram så var den första skjortan och kostymen knappt användbara. Hur noga jag än mätte mig så... var det svårt att få det första exemplaret perfekt. Så köp en billig första gången, korrigera och köp sedan den du vill ha. Bor du i Stockholm kan du kila in på Suitopias affär och mäta dig professionellt av dom. Kan absolut rekommenderas innan du beställer första gången! Du kan även gå till en privat skräddare och mäta dig. Inte gjort detta men det kan nog inte kosta så mycket.

      Radera
    2. Såg att du startat en blogg också. Lycka till!

      Radera
  4. Jag funderar på att helt sonika gå över till Steve Jobs-modellen. Samma varje dag fast någonting vanligt. Jag har viktigare saker att tänka på än vad fan jag ska ha på mig. Sen att jag jobbar som konsult och ska representera ett varumärke får bli en annan femma.

    /Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet med att ha exakt samma är att de flesta människor kommer att - medvetet eller omedvetet - tro att man bara har ett plagg/att det aldrig tvättas. Men annars vore det superskönt, verkligen.
      (Därför tycker jag att det är så skönt med kostym ;) ) Och som du säger, man har viktigare saker att tänka på!

      Radera