måndag 22 juli 2013

Minisemester




 Har alltid mycket att göra på sommaren så för mig är det omöjligt att ta semester nu. Det brukar bli på vintern istället. Detta är dock helt okej då det är mest på vintern jag vill åka ifrån Sverige. Hur som helst så var jag tvungen tvungen att åka iväg på en kort tjänsteresa nyss så passade på att ta med mig frugan och ta ledigt några dagar. 

Det är fantastiskt vad man kan bli upppiggad efter lite semester, även en kort en. Att bara gå runt, äta gott, titta på saker och umgås med den som man tycker bäst om kan vara rent meditativt. För att inte prata om känslan av att vakna på ett hotellrum till ljuden av gatan nedanför och... kunna ligga kvar. Inte behöva titta på mobilen, rusa iväg till jobbet eller ha massa "måsten". 

Dock kostar resor och nu får vi se hur mycket vi får över att spara den här månaden. Jobbet betalade en del av resan så det blev inte lika hemskt som man kan tänka sig. Tror att de vanliga 12.000 kronorna blir svårt att få ihop dock. Men vi ska försöka! 

Har märkt att det är svårt att vara sparsam på resor. Allting kostar väldigt mycket och man rationaliserar allt med att "det är ju semester iaf". Men istället för de dyraste restaurangerna kan man ta de lite mer vanliga. Istället för att åka taxi överallt kan man åka kommunalt. Etc. Jag spenderade dock enormt mycket mindre pengar än jag hade gjort på en semester för ett år sedan, innan jag började mitt nya sparsamma liv. 

Nåväl, nu är man tillbaka på jobbet, och i stressen i ekorrhjulet. Sommarna är lite lugnare än vanligt iaf. 

EDIT: Såg att räkningen för hemförsäkringen hade kommit medan vi var borta. 1.500 kr extra kostnad den här månaden. 12.000 kr blir helt klart svårt. 

7 kommentarer:

  1. Dessutom mycket mysigare att åka kommunalt i utlandet. Det är en jävla upplevelse, oavsett vart man är.

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tjaa. Det beror på. Själv så avskyr jag att åka kommunalt. Men som du säger så kan det vara en upplevelse i sig och något man bör prova på minst en gång i varje land iaf!

      Radera
  2. Vart var ni? Bilden ser ut att kring Adriatiska havet.. har jag fel om jag gissar på att ni kanske var i Kroatien? För visst är det stadsmuren till Dubrovnik ?

    Jag kan rekommendera trafiken i Ho Chi Minh City om man nu vill ha en upplevelse. Man är glad varje gång man lyckas komma levande över en tiofilskorsning utan trafikregler eller trafikljus :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ska vi inte rota så mycket i var vi var tycker jag ;)

      Haha, för mig som är så rädd för att dö låter det helt klart obehagligt :P

      Radera
  3. Har rest upp det som de flesta av dina läsare väljer att spara och aldrig ångrat en enda resa. Mitt tips är åk som de lokala och ät det dom gör och där dom gör det så får du se att pengarna räcker otroligt långt. Åk även till länder som inte nämns i resebilagor och måste du det så åk " fel tid på året" jfr med resten av turisterna.
    Just nu kan jag rekommendera resor till Baltikum, VitRyssland, Ukraina och de flesta länderna på Balkan. Pengarna räcker långt och du får både historia, mat och kultur så det räcker och blir över! Dessutom en gästfrihet som totalt saknas i de traditionella turistfällorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Meeeen hade du investerat de pengarna hade du nu kunnat resa runt på heltid ;) Nej, bara skämta. Om det är det som du mest ville göra med ditt liv och du inte ångrar det så har du gjort helt rätt val!

      Tack för tipsen! Att åka till Balkan-länderna hade jag knappt haft en tanke på men det ju absolut också vara en intressant upplevelse.

      Radera
  4. Härlig utsikt! Ja lite semester piggar alltid upp. :)

    SvaraRadera